قـالب وبـلاگ
نـويسنــدگـان
اوقـات شـرعـي

سیـری  در  مطبــوعـات   شهرستان بـابــل

 

مطبـوعـات یكی از نیكـوتـرین عـوامل گستـرش فـرهنگهـا و تمـدن است و وسیلـه‌ای مفـید در اطـلاع‌رسانی ، این رسانــه مهـم بـه علـت عـدم امكانـات منـاسب چـاپ در شهـرسـتانهـا ، عـدم آزادی بیـان و ... از تكامـل لازم برخـوردار نبـوده است و بـه علـت نـگارش مطالـبی كـه مـورد پسنـد عـامـه مـردم نبـود بـه زودی رو بـه افـول می‌رفـت .
مطبوعات بابل نيز به تناسب اندازه و جمعيتش مجلات محلي خاص خود را دارد که مي‌توان از آنها به دو نمونه هفته نامه خبري (بابل نامه ) و ماهنامه فرهنگي اقتصادي ( چشمه توسعه ) را نام برد . همچنين بابلي‌هاي مقيم تهران نيز خبرنامه‌اي فرهنگي و هنري به اسم بارفروش را منتشر مي‌کنند که البته مطالبش منحصر به بابل نيست و با هنرمندان و اديبان استان مازندران مصاحبه مي‌کند.
 

 

  


و  امـا  جـرایـد  و  مجـلات  و  سالنـامـه‌هـايي  كـه   از  قـديم الايـام  تـا  كنـون در  شهـرستـان بـابــل  منتـشر شده‌  و   مي شونـد  بــه ترتیـب  حـروف الفبــا  عبـارتنـد  از :

آوای  مـازنـدران
هفته نامه‌ای مذهبی،‌سیاسی، اجتماعی،‌اقتصادی،‌ورزشی به امتیاز و مدیریت امیرحسین علامه‌زاده از سال 1358 در بابل شروع به انتشار نموده و سردبیری این هفته‌نامه با بهرام حیدری‌فرد بوده كه به بهای 10 ریال به خوانندگان عرضه می‌شد. این هفته‌نامه بطور مستمر تاكنون منتشر می‌گردد.

ارمغـان  سالـكی
مجله ماهیانه دینی و ادبی و تاریخی و فلسفی به مدیریت محمد سیف‌زاده سالكی بابلی در شهر بابل در سال 1311 شمسی شروع به انتشار نموده و پس از نشر چند شماره كه در پیرامون دعاوی مسیحیه و كشف اختلافات كتاب عهدین عتیق و جدید بحث می‌نمود تعطیل گردید.

اعتــراف
با روش خبری،‌انتقادی، اجتماعی، سیاسی و ادبی در سال 1330 شمسی به صاحب امتیازی نورالدین علامه‌زاده و سردبیری علی‌اصغر اشجاری و بعدها هوشنگ علامه‌زاده به طور هفتگی در بابل انتشار می‌یافت، و به نشر وقایع و اخبار استان می‌پرداخت. این هفته‌نامه در سال 1358 به نام ـ آوای مازندران ـ تغییر یافت.

انتقـاد  روز
این روزنامه به مدیریت قاسم رحیمیان لاربن در چهار صفحه از تاریخ 26 تیرماه 1330 شمسی در شهر بابل منتشر و طرفدار و ناشر افكار جمعیت قرآن بوده و بواسطه انتقادهای بسیار شدید از عباس اسلامی وكیل دادگستری و بعدها نماینده مردم بابل در مجلس شورای ملی، بیش از چند شماره چاپ نگردید.

بـابــل
در برخی منابع از این روزنامه به مدیریت عفت زرین‌پور یاد می‌شود كه اطلاعات بیشتری از این جریده به دست نیامد.

بـابلــشهـر
هفته‌نامه انتقادی و سیاسی، اجتماعی،‌ ادبی بابلشهر به مدیریت و امتیاز احمد ضیا بخش‌طبری در چهار صفحه در تاریخ یكشنبه 14 دی ماه 1330 شمسی در شهر بابل منتشر و تا مرداد ماه 1332 منتشر می‌گردید، و حاوی یك سلسله مقالات و آثار انجمن ادبی شعرای مازندران بوده است.

پیـام   طبـرستـان
امتیاز این روزنامه توسط اردشیر حسن‌زاده برزگر دریافت شد ولی به علت عدم تمكن مالی به چاپ نرسید.

پیــك   بـابــل
این جریده به مدیریت عبدالباقی آزادگان در شهر بابل منتشر می‌شد. از تاریخ دقیق انتشار این جریده اطلاعات بیشتری به دست نیامد.

پیــك   شمـال
روزنامه پیك شمال به صاحب امتیازی عبدالله روحی از سال 1330 شمسی در شهر ساری منتشر می‌شد ولی اجازه انتشار یك شماره آن در سال 1330 ش به جعفر نیاكی داده شد و در یك شماره گزارش میتینگ انجمن صلح بابل و عكسهای متعددی از آن بود.

جـریـده رسمی  ثبـت   مـازنـدران

این جریده به مدیریت ابراهیم متكان از كارمندان ثبت اسناد در خرداد ماه 1310 ش در شهر بابل هفته‌ای سه شماره منتشر و تا ده شماره اولیه حاوی مطالب ادبی و تاریخی و كشاورزی و اخبار محلی و در هر شماره شرح حال و آثار یك نفر از شعرای گذشته و معاصر استان بود. ولی پس از شماره یازدهم روش قبلی را رها كرده و فقط بعنوان چاپ آگهی ثبتی اختصاص یافت و بصورت مجله رسمی ثبت مازندران تا اواخر 1318 ش در بابل انتشار می‌یافت.

جنُـگ  مـازنـدران
جنگ مازندران ماهنامه‌ای است كه با استفاده از امتیاز روزنامه اعتراف به مدیریت نورالدین علامه‌زاده در فروردین و اردیبهشت با روش و مقالات هنری و ادبی در بابل انتشار می‌یافت و از شماره سوم متوقف شده است.

مـازیــار
هفتـه‌نـامــه  انتقـادی مـازیـار  بـا  مدیـریت  علـی حقـوقی از  شهـریـور مـاه  1328  در بـابــل منتشـر  می‌گـردید .  این جـریـده  ابتـدا  در  دو صفحـه   و  سپس در  چهـار صفحـه  طبـع  و  تـوزیـع  می‌گـردید  و  در  دوران انتشـار  سه سالـه  خـود  بـه علـت  مبـارزات  سرسختـانــه  بـا رؤسای  ادارات وقـت  و   جنبـه  طرفـداری  از  رنجـبران شمـال  چنـدين بـار   توقیـف  شده  و  بـا  اين حـال  بـا  مقـالات تنـد  سیـاسی  ،  انتقـادی  و  ادبـی  بـه  فعـالـیت خـود  ادامــه می‌داد .



چنــگال
هفته‌نامه چنگال با روش خبری،‌انتقادی، سیاسی و ادبی در سال 1328 ش به مدیریت نورالدین علامه‌زاده در بابل منتشر می‌شد.

رُوح‌ الامیــن
اردشیر برزگر در جلد یكم تاریخ طبرستان درباره این روزنامه می‌آورد: انتشار روزنامه روح‌الامین در سال 1281 ش در بارفروش به مدیریت شادروان آقا حسن ـ بادكوبه‌ای ـ بود.

زبـان  ملّــت
هفته‌نامه زبان ملت به مدیریت عباس اسلامی از سال 1322 ش در بابل منتشر و حاوی مطالب خبری،‌سیاسی و اقتصادی و وابسته به عضو جبهه آزادی بود. زبان ملت از سال 1326 در تهران انتشار می‌یافت. این جریده تا سال 1328 ش منتشر می‌شد.

سالنـامـه‌  ادبـی   پـروانــه
در سال 1340 ش سالنامه ادبی پروانه ویژه روشنفكران و دانشجویان به مدیریت علی‌اصغر اشجاری در بابل به چاپ می‌رسید و شامل مقالات تحقیقی و ادبی بود.

سالنـامـه   میهــن
این سالنامه از سال 1323 ش به مدیریت امیر توسلی با روش تقویم و اجتماعی انتشار می‌یافت.

شهـرونـد   مـازنـدرانی
هفته نامه شهروند مازندرانی از سال 1377 ش با مدیریت سیدعلی طبری‌پور با روش اجتماعی،‌فرهنگی،‌اقتصادی، سیاسی در بابل شروع به انتشار كرد. ولی در حال حاضر عملا بصورت گاهنامه درآمده است.

صـدای   مـازنـدران
در تاریخ 19 فروردین ماه 1305 ش شورای عالی معارف امتیاز روزنامه صدای مازندران را به مدیریت میرزا غلامحسین وحیدی ـ صاحب داروخانه مركزی بابل ـ در مازندران تصویب نموده است. ولی موفق به چاپ آن نشد.

طبـرستــان
جریده طبرستان با مدیریت علی صدرآرا در مهرماه 1309 ش در شهر بارفروش، هفته‌ای سه شماره منتشر و تا یكسال قریب به هفتاد شماره طبع و توزیع گردید. این روزنامه در چهار صفحه و حاوی مقالات و ترجمه‌های علمی و ادبی و اخبار محلی بود. و تا تیرماه 1310 ش انتشار می‌یافت ولی سپس به علل فنی تعطیل شد.

كـیــوان
سـالنـامــه  كیــوان  از  سـال  1320   در  بـابــل  انتشـار  می‌یـافـت .

گنـج  امــروز

این هفتـه‌ نـامــه  بـه  صـاحـب امتیـازی  محـمدكاظـم عـلامـه‌زاده  و  بـه مدیـریت  نـورالـدین عـلامـه‌زاده  از  سـال  1330 در  دو  صفحـه  بـا روش  سیـاسی ،  اجتمـاعی  و  ادبـی  در بـابــل  منتشـر  می‌شد .


نـامــه  طبـری
هفتـه‌نـامـه  طبـری  بـا  امتیـاز  و  مدیـریت  حسیـن طبـری  ـ  شیـخ حسین ـ  وكـیل  دادگـستری بـا  مطالـب  سیـاسی ،  اجتمـاعی ،  ادبـی  و  قضـایی  از  سـال 1330  در بـابــل  منتشـر می‌شـد .

نـدای  بـابــل
هفتـه‌نـامـه  نـدای بـابــل  بـا  مدیـریت  محـمد ابـراهیم  صـابـری ـ  مدیـر مـدرسه  تربیـت ـ  بـا مطالـب  اجتمـاعی   در  سـال  1320   تـا  سه  شمـاره  بـه چـاپ  ‌رسید .

 

 

 

 

 

 

دربــاره وبــلاگ

بـا سـلام ، ايـن وبــلاگ ضمـن معـرفی شهـرستـان بـابــل ، بـه بـرخی مسائـل اجـتمــاعـی ، سیــاسی ، فـرهنـگـی ، این شهـرستـان مي پـردازد .
موضـوعـات وبــلاگ
تصـاويـر ديـدنـي